Jak digitalizovat negativy bez skeneru

Poslední dva dny jsem řešil otázku, jak dostat barevné i černobílé negativy do PC, než si koupím skener, který touto funkcí disponuje. Nakonec jsem vymyslel vychytávku, která mě samotného překvapila svou funkčností a kvalitou výsledku.

Základní problém při skenování negativů je, že nestačí hodit negativ na sklo skeneru, ale je potřeba negativ prosvítit i z druhé strany (tam, kde je u klasických skenerů víko). K tomu jsou právě určeny skenery s možností snímaní transparentních předloh (filmů). Ty mají ve víku další skleněné okýnko, kudy při zavření víka a spuštění skenování svítí světlo, které film prosvítí i z druhé strany. Tímto skenerem ale zatím nedisponuji. Musel jsem na to tedy jinak.

Potřeboval jsem něco, co má rovnoměrné podsvícení po celé ploše. A pak mě napadlo, použít k prosvícení negativů můj iPad. Stáhl jsem si aplikaci „Baterka“, která celý displej iPadu rovnoměrně zářivě rozsvítila a film položil na jeho displej. Rázem jsem měl z iPadu prosvětlovací pult.

Takto položený prosvětlený film jsem zkušebně vyfotil kompaktním fotoaparátem, který jsem měl u sebe. Nastal ale zádrhel. Při detailním pohledu na výslednou fotografii byl vidět rastr, který tvořily body, ze kterých je displej iPadu poskládaný. To bylo nežádoucí. Napadlo mě tedy vzít čistou skleněnou tabulku (sklo z rámečku na fotografie), tu položit zprava i zleva na dva dřevěné hranoly (nohy od Ikea stolu) do výšky asi 10cm od podložky a iPad dát dolů. Tím se filmový pás vzdálil od displeje iPadu a jeho body tak nebyly zřetelné a byla vidět jen jednolitá bílá záře, která film prosvětlila. Následný další test vypadal již v pořádku.

Na další testovací focení jsem použil již svou digitální zrcadlovku Canon 60D, která disponuje rozlišením 18MPix a zázname do formátu RAW. Foťák jsem umístil na stativ a naklonil kolmo dolů, přímo proti skleněné tabulce s filmem. Objektiv jsem použil Samyang 85mm 1.4, který jsem zaclonil na clonu f/11. Mezi objektiv a fotoaparát jsem vložil mezikroužky, které mi dovolily ostřit blíže nad filmem a tak jsem mohl mít jedno kinofilmové políčko přes celý záběr fotky. Dále jsem nastavil manuální expozici, focení do formátu RAW, rozsvítil iPad pod filmem, zaostřil a v místnosti zhasnul, aby nedocházelo k rušení nějakým nežádoucím světlem. Fotografoval jsem dálkovou spouští, aby nedošlo k rozechvění foťáku při mačkání spouště. A tak jsem zhotovil fotku.

Fotku jsem nahrál do PC a v programu Adobe Lightroom převedl z negativu do pozitivu. Dělá se to tak, že v modulu „Develop“ najedeme na  „Tone Curve“, přehodíme „Point Curve“ na Linear, chytneme a vytáhneme levý dolní roh křivky úplně nahoru a pravý horní roh křivky stáhneme úplně dolů.

 

Pak následovaly již klasické úpravy jasu, kontrastu, vyvážení barev, lehké doostření a nakonec převod do 16bitového TIFu a otevření fotky ve Photoshopu, kde jsem vyretušoval smítka, prach a škrábance, které byli na filmu a skle, na kterém ležel film při focení. Tím jsem měl filmový negativ provizorně digitalizovaný. Výsledek byl dle mého srovnatelný s výsledkem ze skeneru, který jsem měl půjčený a byl na tento druh práce určen.

Výsledek mého snažení můžete vidět zde.

 

5 komentářů u „Jak digitalizovat negativy bez skeneru“

  1. Spíše dotaz.
    Lze takto digitalizovat i barevné negativy ? Jestliže ano, tak jak je dostanu v PC na pozitiv ?
    Děkuji za odpověď.

    Odpovědět
    • Dobrý den,
      ano, lze tak digitalizovat i barevné negativy. Je to úplně stejný postup. Akorát při úpravě fotek je s tím více práce, protože je potřeba doladit barevné odchylky (negativ většinou táhle více do modra).

      Odpovědět
      • Moderní barevný negativ “trochu táhne do modra” vždycky. Je to způsobeno maskováním modernějších barevných negativů. Pokud se to má kompenzovat jednoduchými úpravami barev, je to strašně úmorná práce. Snad nejschůdnější je, když už se podaří nějak barvy doladit, je uložit si nastavení a pak používat i na ostatní. Háček ovšem je v tom, že ta oranžová maska sloužila původně ke korekci nedokonalostí jednotlivých barevných vrstev negativu a papíry se vyráběly již se “zabudovanou” kompenzací. Kvalitní a přiměřeně drahé skenery takovou kompenzaci už mají, ale amatérské napodobení je hooodně obtížné, protože vůbec nejde jen o to, tu oranžovou smáznout. Pak tam totiž zůstávají ty nedokonalosti, které právě ta barevná maska napravovala. A aby to bylo ještě jednodušší, každý výrobce filmů měl charakteristiky masky trochu jiné a svoje dělalo i zpracování. Dá se tedy dosáhnout “koukatelných” výsledků, ale za cenu docela vysilující práce, na nějaký kvalitní tisk to ale téměř určitě nebude.

        Odpovědět
        • Díky za osvětlení problematiky. Nedávno jsem narazil na zajímavý plugin pro Lightroom, který by problém mohl řešit. Zatím nemám osobní zkušenosti, ale podle diskusí by to mohlo být nadějné. Jedná se o Negative Lab PRO.
          https://www.negativelabpro.com/
          Pokusím se to co nejdříve testnout.
          Díky za příspěvek.

          Odpovědět

Napsat komentář